Tijd in TZ en UG: 18:21

Bekijk ook:

Welkom op sikukuu.myshangwang.nl

Deze vierde reissite van Mark en Yvonne is gewijd aan Tanzania en Uganda. Op 6 december 2010 zullen we vanaf Düsseldorf, via Londen, naar Dar es Salaam vliegen, waar onze rondreis van drie maanden begint.

Gezien de toch wat beperkte tijd in relatie tot de veelheid aan plekken die we willen zien, hebben we een globale routeplanning gemaakt. Vanaf Dar es Salaam is het plan om per trein richting het zuidwesten van Tanzania, naar Mbeya te trekken. Daar en onderweg terug richting de hoofdstad staan een aantal natuurparken op het programma. Vanuit daar is het plan om in noordoostelijke richting naar de kust te reizen. Nadat we in Zanzibar zijn geweest willen we verder naar het noorden en langs de bekende natuurparken in het noorden van Tanzania weer naar het westen toe. Vervolgens zullen we ergens bij Mwanza de grens met Uganda gaan oversteken en daar in een lus de natuurparken in het zuidwestelijke deel bezoeken. Vanaf Entebbe vertrekt op 25 februari 2011 onze vlucht terug, via Londen, naar Düsseldorf.

Onderweg hopen we vooral veel wilde dieren te gaan spotten. Met name de gorilla, chimpansee, leeuw en olifant staan op ons verlanglijstje. Verder is het de bedoeling om boven de Serengeti een ballonvaart te gaan doen.

We zijn ingesteld op zeer primitief, ook gezien ons enigszins primitieve budget voor toch wel een prijzige bestemming, vooral qua activiteiten. We verwachten ook meer afhankelijk te zijn van lokale gidsen en plaatselijke tourbureautjes dan we gewend zijn. Van het internet verwachten we helemaal weinig. Aan de andere kant zijn we beter voorbereid op diverse omstandigheden dan op al onze andere reizen samen. Dat geldt voor onze toerusting, budgetplanning, vaccinaties, taal- en landkennis. We verwachten vooral dat we ons zoals altijd prima zullen vermaken, in wat voor toestand dan ook.

Zoals bij de meesten wel bekend heeft sikukuu met ons reisdoel te maken. Het betekent namelijk verjaardag en vakantie in het Swahili. Verder heeft Mark onze site weer voorzien van allerlei leuke nieuwe snufjes en zoals altijd staat ons gastenboek open voor allerhande commentaren, vragen of mededelingen!

Nieuws

[24 feb 2011] Entebbe
De allerlaatste foto's op onze allerlaatste dag in

Entebbe.
[23 feb 2011] Jinja & Reptile Village
Waarschijnlijk de enalaatste update op de site met

foto's!
[22 feb 2011] UWEC
De foto's van ons weekendje dierentuin staan

online
[21 feb 2011] Ssese Islands
We hebben weer wat foto's van

de Ssese Islands.
[8 feb 2011] Murchison Falls
Foto's van Murchison Falls zijn

hier te vinden.
[7 feb 2011] Chimps
Nieuwe foto's van

chimpansees!
[3 feb 2011] Kasenda
Er zijn weer nieuwe foto's te vinden van Kasenda. Groetjes vanuit warm, maar op het moment regenachtig

Masindi
[28 jan 2011] Queen Elizabeth II
Ook de tweede helft van Queen Elizabeth National Park staat op

de site
[25 jan 2011] Queen Elizabeth I
De eerste helft van Queen Elizabeth National Park staat

erop!
[24 jan 2011] Ishasha
De foto's van Ishasha zijn online

te vinden.
[23 jan 2011] Bwindi
Ook de tweede serie foto's zijn succesvol op de website

geplaatst
[21 jan 2011] Mgahinga
De allereerste foto's van Uganda zijn eindelijk

te zien!
[9 jan 2011] Bukoba
De laatste foto's van Tanzania

staan erop!
[4 jan 2011] Serengeti
Ook de tweede helft van de foto's

is nu te bekijken.
[4 jan 2011] Ngorongoro
De eerste helft van onze 5-daagse trip

staan online
[29 dec 2010] Moshi
Een kort berichtje vanuit

Moshi.
[26 dec 2010] Tanga
Omdat hier, zeker met de kerstdagen, niet veel beters te doen is, hebben we meteen maar de volgende foto's

online gezet.
[25 dec 2010] Pemba
Prettige kerst en onze ervaringen op Pemba staan

online
[21 dec 2010] Zanzibar
De nieuwste foto's

van Zanzibar staan erop!
[20 dec 2010] Ruaha
De foto's van Ruaha staan online!

Zie hier!
[15 dec 2010] Meer foto's
Ook de tweede serie plaatjes hebben we online kunnen zetten.

Veel plezier met de foto's.
[15 dec 2010] Eerste foto's!
De eerste foto's staan online, gaat nog best snel hier, alleen het toetsenbord is een beetje brak :S.

Kijk hier.
[7 dec 2010] Dar es salaam
Img-0164
Zo, bijna 9,5 uur later dan oorspronkelijk de planning was, zijn we dan toch in Dar es Salaam aangekomen. Onze eerste indruk is vooral dat het vliegveld veel kleiner is dan we verwacht hadden. De invasie van opdringerige taxichauffeurs viel mede daardoor waarschijnlijk ook erg mee. We hadden van tevoren een beeld in ons hoofd dat het zou zijn zoals in Medan, Indonesiƫ, wat wij echt hel vonden. Maar we werden wel benaderd door taxichauffeurs, maar niet op een vervelende manier. Toen we zeiden dat we niet een taxi, maar in eerste instantie een toilet zochten, waren ze hartstikke vriendelijk. Ze wezen ons netjes de wc, wachtten op ons en gaven aan dat wanneer wij er klaar voor waren, ze wel wilden onderhandelen voor een prijs voor transport. Helemaal prima. Ze snapten waar we naartoe wilden en boden een redelijke prijs. Nadeel van onze latere aankomst was wel dat we nu middenin de spits terecht kwamen en dan duurt zo'n rit extreem lang en het begon ook al snel donker te worden. We hadden geen hotelreservering en de twee hotels die we in ons hoofd hadden, hadden allebei niet gereageerd op onze email. Dus geen idee of die nog bestonden of kamers vrij hadden. Op de gok zijn we daar naartoe gegaan (ze zaten ongeveer naast elkaar hadden we op internet gelezen) en ze bleken beide te bestaan. Bij de eerste hadden we geen goed gevoel, maar bij de tweede kregen we meteen een heel vriendelijk en warm welkom. Het was wel heel belangrijk om te weten dat wij een mr. en een mrs. zijn, aangezien het een zeer religieus katholiek gasthuis is, de padri passionisti, geleid door allerlei "fathers". En anders konden we natuurlijk ook niet op 1 kamer slapen...
Maar goed, voor ons geldt een samenlevingscontract en 11 jaar samen ook wel als een huwelijk Smile .
Het eten gebeurt hier dan ook gezamenlijk ("like a family") en is wat de pot schaft. Maar de pot schaft wel uitzonderlijk lekker eten hebben we gemerkt en er werd ook meteen bij verteld dat we dat in de rest van Tanzania niet zo lekker hoeven te verwachten. We zitten overigens in Mikocheni, een soort voorstadje van Dar es Salaam, want we krijgen ook hier weer bevestigd dat het centrum van Dar niet veilig is. Dus daar gaan we morgen wel heen, omdat we er nu eenmaal dingen moeten regelen, maar zonder waardevolle spullen.
En hoewel het wel een beetje vreemd voelt als niet-gelovige tussen de paters, zijn ze wel onwijs gastvrij en voelen we ons hier zeker veilig. Ze waren dan ook wel een beetje verbaasd dat we ze gevonden hadden, aangezien ze niet adverteren. Maar ze hebben ons wel 20 keer hartstikke karibu (welkom) geheten. Overigens bleek de opperpater ook gisteren onze mail beantwoord te hebben, maar die hadden wij nog niet kunnen lezen. En hij had niet eerder zijn internet aan de praat gekregen.
Electriciteit is iets onvoorspelbaars, soms is het er, soms ook niet. En dan is er dus ook geen airco en spoel je je kamer wel uit. Maar buiten is de 31 graden echt een verademing na de vrieskou van de afgelopen week!
Onze telefoons werken allebei niet, dus we kunnen niet smsen op dit moment. Misschien ligt het aan de plek, misschien ook aan ons netwerk, dus als het zo blijft kopen we misschien wel een lokale simkaart. Internet werkt gelukkig wel (als er tenminste stroom is) en is nog bij de kamerprijs inbegrepen ook, net als het ontbijt, wat we morgenvroeg nog zullen ervaren.

Verder is onze indruk van Afrika zoals we het ook wel verwacht hadden. Maar wel nog grotere armoede dan we dachten (we hebben onderweg veel krotten gezien en vrouwen met veel kinderen die langs de weg hangen), nog kleurrijker qua kleding dan we verwachtten en tot nu toe vrijwel alleen maar vriendelijke mensen.
We hebben nog weinig foto's gemaakt, want we hebben het nog niet aangedurfd om onze enorme camera's tevoorschijn te toveren in het openbaar, dus vandaar voor nu alleen onze eerste indruk in woord, met een kleine indruk van onze eerste slaapplek.

[7 dec 2010] Dubai
Met meer dan een uur vertraging, ons vliegtuig had al vertraging vanuit Dubai en de vleugels moesten nog ge-de-iced worden, zijn we vertrokken vanuit Dusseldorf.. Een uur later dan gepland zijn we geland in Dubai, waar het om 7 uur al bijna 20 graden was Wink Nu nog meer dan 2 uur wachten op de vlucht naar Dar Es Salaam, die natuurlijk ook vertraagd is.

[6 dec 2010] Dubai here we come
Een goed begin, onze vlucht naar Londen is geannuleerd, de vlucht is gelukkig omgeboekt. We vliegen nu met Emirates via Dubai naar Dar es Salaam.
We moeten nu alleen iets langer wachten in Dusseldorf, we vliegen pas om 20:45, maar waarschijnlijk een stuk luxer dan met British Airways Wink

Vluchtnummers: EK58 en EK725

[30 nov 2010] site online!
Screen-shot-2010-11-29-at-20-54-44
Onze nieuwe website staat online!
...er worden nog een aantal zaken ge-fine-tuned.